Escola Virtual

Pàgina en construcció

Classes magistrals?
No, gràcies

Sona el timbre: comença la lliçó. Torna a sonar el timbre: lliçó acabada. Tots contents.
Tots han interpretat el paper que s'espera d'ells: el docent ha fet veure que explicava i els alumnes han fet veure que escoltaven.
S'ha acabat. Cap a casa, que demà serà un altre dia. Dia passa setmana empeny. Arriba divendres.
Això s'anomena "fer classe", però no és ensenyar. Ensenyar no és predicar la lliçó, és atendre les necessitats d'aprenentatge dels alumnes: ajudar-los a entendre allò que els docents els volen ensenyar. [1]

Aprendre treballant,
per recordar millor

Quants anys han passat de la darrera vegada que es van recitar de memòria les taules de multiplicar? Per què passen els anys i es continuen recordant? [4] [5]
Quantes vegades s'han explicat les instruccions d'un joc de taula i, tanmateix, a l'hora de jugar-hi, les han hagudes de tornar a explicar? Realment, s'han après jugant-hi.
Quin ateu recorda les oracions de l'escola catòlica que resava de memòria, sovint sense entendre res i sense cap interès?
Aprendre «treballant» té l'avantatge que no es pot acomplir correctament la tasca sense entendre-la. A més, un cop entesa, ja s'ha iniciat la memorització dels coneixements inclosos en l'activitat. Així, requeriran menys esforç que s'instal·lin en la memòria a llarg termini.
Quan la memòria falli, es disposaran de recursos per restaurar el record. Per exemple, no recordar el valor de 5x9 no impedeix trobar-lo. Entendre el significat de la multiplicació i tenir els recursos ho permet: 5 x 10 - 5. A partir d'aquí, el valor tornar torna a habitar la memòria.

L'ordinador, un ajudant

L'ordinador és una eina per aprendre. És una llibreta màgica, interactiva, que respon als alumnes. No es un caprici dels docents.[2].
Un cop preses les mesures adients, no és un dispositiu per distreure ni divertir els alumnes perquè no distorsionin
La interacció permet que els alumnes resolguin, per ells mateixos, els petits dubtes, individualment o en grup. [3].
Així deixar més temps als docents perquè puguin atendre a qui, realment, els necessita. Ensenyar és això, atendre les necessitats d'aprenentatge.
És important saber escriure a mà? I tant. Per això Escola Virtual conté activitats de resposta lliure. Són aquelles que no s'autocorregeixen. Les respostes poden ser escrites a mà i pujar la imatge perquè sigui avaluada pel docent.

La memòria,
imprescindible

"Aprendre treballant" implica iniciar la introducció a la memòria dels conceptes que es treballen mitjançant les activitats. Garanteix la seva comprensió gràcies a les diverses avaluacions de les tasques, i evita la memorització, posterior, sense comprensió. Aleshores, l'aprenentatge s'insereix en la memòria a llarg termini.
Aquesta metodologia defuig la típica i inútil "empollada", i la següent vomitada en els exàmens, perquè l'endemà els alumnes no recorden absolutament res. Per tant, així no s'utilitza, realment, la memòria.

Treball en equip

La plataforma permet assignar activitats molt semblants, però no idèntiques a cada membre d'un mateix grup d'alumnes.
D'aquesta manera es fomenta la vertadera col·laboració entre ells.
És la metodologia que combina el millor del treball col·laboratiu sense el pitjor. Evita que un membre faci la major part de la feina i la resta no faci res. A més, tots realitzen tots els apartats de la tasca i no un sol apartat sense saber res de la resta, com sol passar.

Mesures antifrau

Escola Virtual integra mesures per evitar el «Copiar i aferrar» en el desenvolupament de les activitats, encara que no són inexpugnables per a persones expertes.
Per realitzar els exàmens s'utilitza Safe Exam Browser (SEB), una eina que proporciona un nivell de seguretat molt alt per dur a terme avaluacions en línia i presencials.
SEB està disponible per a iOS, macOS i Windows, però no per Linux.
Chrome OS, tot i ser una versió basada en Linux, presenta les mesures habilitades per Google, les quals s'hauran d'activar.

Privacitat

Escola Virtual, per consciència i activisme, no utilitza els serveis de cap Big Tech. Totes les dades estan allotjades al servidor de l'empresa contractada, contabo.
Les dades dels nostres usuaris només es fan servir per a les finalitats educatives, exclusivament, en l'entorn de la plataforma Escola Virtual.
En qualsevol moment, l'usuari que ho desitgi, pot demanar l'eliminació de les seves dades. Aquest fet implica la baixa com usuari de la plataforma.

Atenció a la diversitat

La plataforma ofereix activitats amb diferent grau de dificultat. Els alumnes poden progressar en el seu aprenentatge sense entrebancs.
Resolen activitats semblants però diferents, tot i que no sempre és possible Es promou, així, l'autonomia i la col·laboració sense frau.
Uns límits temporals amples, per lliurar les activitats, contribueixen també a adaptar els diferents ritmes d'aprenentatge.
Escola Virtual està treballant per millorar el sistema d'atenció a la diversitat. En un futur es proporcionarà un itinerari diferent a cada alumnat en funció de les seves necessitats d'aprenentatge.

Mentoria/Tutoria/Famílies

Escola Virtual pot assignar un, o més d'un, mentor, tutor, pare o mare, a cadascun dels alumnes.
Aquesta persona pot fer el seguiment de l'aprenentatge de qualsevol de les assignatures de l'estudiant en tot moment.

Notificacions

Els alumnes reben, en el seu correu electrònic o en el mòbil, un missatge amb les tasques pendents de lliurar i els informa o recorda els terminis per fer-ho.
Igualment, amb els exàmens.
A més també poden consultar el calendari, el qual també és accessible als pares.
Cap alumne pot deixar sense entregat una activitat per no "haver estat avisat" o "no estar-ne assabentat".

Activitats

Les activitats són el nucli central de l'aprenentatge a l'Escola Virtual.
A la majoria d'apartats de la teoria els correspon una combinació d'activitats agrupades en "qüestionaris", lleugerament diferent per cadascun dels alumnes.
Les activitats estan identificades amb la Competència, el Criteri d'Avaluació i el Saber Bàsic que les correspon.

Programació

Des de l'inici del curs estan programades totes les activitats que es duran a terme. Es troben seqüenciades i temporalitzades. Relacionades amb els corresponents apartats teòrics de cada unitat.
Les activitats disposen d'uns terminis amples, respectuosos amb els diferents ritmes d'aprenentatge.
Aquests marges impedeixen l'alteració de la programació a causa d'esdeveniments sobrevinguts.

Avaluacions

Els diferents tipus d'avaluacions es duen a terme mitjançant les activitats programades.
El professorat sap quins coneixements ha assolit cada alumne i en quins necessita ajuda, és l'avaluació formativa.
L'alumnat descobreix en què s'equivoca, per què i com ho pot corregir, és l'autoavaluació.
Els alumnes entre ells s'ajuden, col·laboren i descobreixen allò que no entenen, és l'avaluació col·laborativa.

Competències específiques
Criteris d'Avaluació i Sabers Bàsics

Les activitats estan relacionades amb els criteris d'ensenyament i els sabers bàsics.
En tot moment els docents poden saber quin és el seu grau d'acompliment en qualsevol dels alumnes.

Penalització

Els qüestionaris tenen un termini per ser lliurats. Si s'excedeix reben una penalització, automàticament.
No es permet avançar un qüestionari si no s'ha realitzat l'anterior.
Cada qüestionari té dos intents possibles, en cas que es vulgui millorar l'anterior. Cadascun amb preguntes diferents. La qualificació final és la mitjana dels dos, si és el cas.

Internet

Escola Virtual és autosuficient.
Tot el que els alumnes necessiten per a aprendre i assolir el currículum es troba a l'interior de la plataforma.
Ans al contrari. És convenient restringir l'accés a internet per evitar distraccions i el frau en l'aprenentatge.

Presencial i
a distància

La plataforma d'aprenentatge Escola Virtual presenta una gran versatilitat.
Comprèn la millor tecnologia. El disseny dels cursos i matèries estan pensats per atendre les necessitats d'aprenentatge, tant en línia com presencialment. Cada curs té assignat el docent per atendre els alumnes. El centre de suport està disponible per atendre els problemes tècnics i altres que puguin sorgir.

Foment de la lectura i l'autonomia

Els alumnes són els responsables del seu aprenentatge. Ningú pot aprendre per ells.
Ells han de ser els protagonistes del procés d'ensenyament-aprenentatge.
Per dur a terme les activitats, correctament, hauran de llegir la teoria i entendre les preguntes relacionades amb cadascun dels seus apartats.
Per això disposen de l'ajut del mateix ordinador, la col·laboració dels altres alumnes i, evidentment, del suport dels docents.